Når der er uro i den voksne familie

For de fleste er familien noget af det vigtigste, vi har, og det fylder meget, hvis der opstår uenigheder eller uvenskab. Der er konflikter i alle familier — det er normalt. Det afgørende er, hvordan vi håndterer dem.
Reaktioner, der ikke gavner: vrede, mistro, beskyldninger, generaliseringer, tristhed.
Vil vi forbedre forholdet, kan vi: være lydhøre, tale ud fra os selv, tro på at de andre gør det bedste, de kan, være åbne over for nye løsninger og prøve at se vores egen andel i konflikten.
Konflikter handler oftest om: at der ikke er blevet sagt fra, at man ikke er blevet hørt, uenighed om ting der er sagt eller gjort, og at der ikke er blevet talt om det.
Et forløb består typisk af tre samtaler. Første samtale klarlægger, hvordan alle oplever konflikten. Derefter fortæller hver enkelt, hvad de gerne vil have ud af det. Så tager vi fat i oplevelserne omkring konflikten, og til slut taler vi om nye tiltag. Alene det at få fortalt, hvordan man har det, kan være forløsende. Alle familier er velkomne uanset konfliktens omfang eller tema.